Personlige motiver er ofte en vigtig anledning til shitstormen. Min erfaring er, at de fleste shitstorme har et element af personlig hævn, og det er umuligt at forudsige, hvem der pludselig vender sig mod dig. Der ud over kan økonomiske og politiske konkurrenter også have en interesse i at hjælpe en shitstorm i gang. Endnu et typisk element i en shitstorm er “timing”, dvs. at shitstormens fortælling matcher et tema, som allerede fylder en del i den offentlige debat/bevidsthed.
Du kan ikke på forhånd sikre dig mod disse forhold.
Du kan sende dig selv eller hele din virksomhed på kursus eller høre stribevis af inspirerende foredrag, men den dag, den kritiske journalist ringer, eller den dag en sur kunde poster et indlæg på Facebook, så melder virkeligheden sig. Så er der ikke tid til at finde kursushæftet frem igen eller gense foredraget på YouTube. Er det dér, du satser på at løse problemet selv, eller vurderer du, at der står for meget på spil til, at du tør løfte opgaven selv?
Du kan naturligvis sørge for at have procedurer for, hvordan du håndterer de krisesituationer, som, du ved, kan opstå i din organisation (fx. brand, produktionsfejl, fejlbehandling, fyringer etc), og hvordan du håndterer disse situationer kommunikationsmæssigt. Her er det mest almindelige råd at sørge for selv at fortælle om krisen, (årsag, løsning og præventiv fremadrettet indsats), inden andre gør det. Jeg hjælper gerne med at etablere dette beredskab.
De svære kriser er dem, I ikke kan forudse, og som derfor langt nemmere udvikler sig til en shitstorm.
En hyppig fejl er, at folk reagerer forkert på den allerførste indikation på, at en krise er under opsejling. Og så er krisen allerede en realitet, hvorefter det gælder om at minimere skadevirkningerne mest muligt.
Folk der ligesom jeg arbejder med håndtering af shitstorme har nok en tendens til at få det til at lyde meget skræmmende. Men det er svært at lade være, når man har set konsekvenserne – ikke mindst de menneskelige – af en shitstorm. En shitstorm er en ulykke, en nødsituation, og jo tidligere man får professionel hjælp, des mindre bliver skaderne og eftervirkningerne. Og des mindre bliver regningen i øvrigt også.