Privat uenighed kan koste dyrt
Jeg kan hjælpe dig, hvis du er i konflikt med myndigheder eller samarbejdspartnere. En konflikt med offentlige eller private aktører er noget alle virksomheder oplever. Uanset om konflikten har potentiale til at udvikle sig til en offentlig shitstorm eller ej, så kan forkert håndtering koste dyrt.
En konflikt efterlader sig desuden typisk tab af både tillid, motivation og effektivitet. Derudover skaber den irritation og måske endda hævntørst.
Undgå lange og dyre konflikter
Min erfaring er, at det kan være meget svært for to uenige professionelle aktører at se løsningsmulighederne i deres uoverensstemmelse. Den slags sager ender ofte med, at den ene af parterne efterkommer modpartens krav. Typisk sker dette, fordi en fortsat konflikt kræver for mange ofre i form af penge, tid, relationer mv. Nogle gange kommer sagen til en advokat og ender muligvis i retten, som så tvinger en løsning igennem.
Definér konflikten knivskarpt
Sådan behøver det ikke være. En konflikt kan løses på en måde, hvor begge parter ikke nødvendigvis er lige tilfredse med udfaldet, men den måde, konflikten afgøres på. Ud fra devisen “for at kunne løse et problem må man (er)kende det” handler det bl.a. om at definere uenigheden så præcist og enkelt som muligt. Dernæst skal den italesættes i et sprog og i en sammenhæng, som begge parter kan relatere til.
Typisk er min rolle i sager som disse, at jeg etablerer et oplæg til den videre forhandling med modparten og herfra (typisk som ghostwriter) hjælper jer i dialogen med modparten frem mod det fastlagte mål.