Her er 10 gode råd om shitstorm, du bør følge, hvis du befinder i en mediestorm eller shitstorm eller er i risiko for at komme det. Du kan finde masser af råd på nettet, om hvordan man skal forholde sig til en shitstorm, men afhængig af situationen kan nogle råd være helt forkerte. Herunder har jeg samlet 10 gode råd, som giver mening i enhver situation, hvor du er udsat for kritisk journalistik.
En shitstorm kræver hurtig handling
1 – Tag action nu. Hvis du oplever, at der er risiko for kritiske spørgsmål fra et medie eller en journalist, så lad være at vente til næste dag. Du skal reagere straks. Hvis der vitterlig er en mediestorm undervejs, så er det i den første fase, du har de bedste muligheder for at påvirke udfaldet. Det samme gælder, hvis du oplever kritik fra myndigheder, brugere, ansatte, kunder, samarbejdspartnere etc. Find ud af, hvad kritikken handler om, inden du konkluderer, at det ikke er alvorligt.
Professionel hjælp gør en forskel
2 – Opsøg hjælp. Kontakt en erfaren medierådgiver og/eller tag kontakt til dit forbund eller interessesorganisation, som muligvis kan bidrage med andre gode råd om shitstorm, og hvordan du bør forholde dig. Det koster ikke noget at undersøge mulighederne for at få hjælp til at håndtere en mulig shitstorm, og den rette hjælp kan senere vise sig at være guld værd.
Google kan afsløre risici
3 – Gå på Google. Lav en googlesøgning på dig selv og din virksomhed. Det har journalisten eller en anden modpart nemlig allerede gjort. Find ud af hvad der findes om dig og din virksomhed/organisation (og medarbejdere) på nettet, og hvordan kan det bruges imod dig. En googlesøgning på journalisten/modparten kan desuden give dig en ide om, hvem og hvad du er oppe imod. Forsøg også at lave en googlesøgning på sager, der minder om den, du risikerer at stå i. Det kan fortælle dig lidt om, hvad der måske venter.
Håb er ikke en strategi
4 – Forvent det værste. Hvis shitstormen virkelig rammer, så vil alt der overhovedet kan blive misforstået og fejlfortolket også blive misforstået og fejlfortolket. Sådan går det heldigvis langt fra altid, men det er dét scenarie, du skal forholde dig til. Du giver dig selv de bedste forudsætninger for at agere og kommunikere fornuftigt igennem krisen, hvis du frygter det værste.
Hold hovedet koldt
5 – Pas på følelserne. Det er meget typisk, at folk bliver sårede, vrede eller kede af det, når de bliver udsat for negativ kritik i medierne. Særligt hvis kritikken bygger på misforståelser eller fejlagtige oplysninger. Og måske især hvis kritikken stammer fra (tidligere) ansatte/samarbejdspartnere, der har valgt at falde dig i ryggen. Men følelser får dig til at handle irrationelt og reagere uhensigtsmæssigt, så hold fokus på at være professionel og rationel.
Få styr på begivenhederne
6 – Skriv dagbog. Notér dagligt, hvad der foregår i relation til sagen. Det kan senere være uhyre værdifuldt, at du kan genkalde dig, hvad der tidligere er gjort eller sagt. Og det kan være en hjælp for dig personligt, at du efter shitstormen har lagt sig, kan få overblik over, hvad der egentlig skete. Desuden kan en god log være guld værd, hvis du efterfølgende vil klage til Pressenævnet.
Træd i karakter
7 – Tag lederskab. Vis synligt lederskab og lad ingen af dine ansatte eller kolleger være i tvivl om, at det er dig, der leder “kommandocentralen”. Hvis det er muligt, så uddeleger mindre vigtige opgaver, så du kan koncentrere dig om ledelsesopgaven. Hvis shitstormen optager for meget af din tid eller energi, bør du tilknytte en ekstern rådgiver.
Vær konkret og præcis
8 – Forlang fakta. Vi er vant til i mange sammenhænge at svare kolleger og medarbejdere med udtryk som “jeg mener, det var…”, “jeg tror nok, at…” og “så vidt jeg husker…” Det er der for det meste ikke noget galt i, men det kan være katastrofalt i en shitstorm. Når man bliver udsat for offentlig kritik, er det ikke godt nok, at “mene” eller “tro”. Kræv af dig selv og dine omgivelser, at I har konkret og præcis viden om de emner og begivenheder, krisen omhandler.
Pas på dig selv
9 – Tank op. Det kan være en hård personlig belastning at opleve sig selv udsat for hård kritik. Ikke mindst hvis kritikken foregår i det offentlige rum. Sørg for at tale med andre om dine personlige oplevelser i den pågående sag og søg opbakning fra folk, du stoler på.
Du bliver klogere
10 – Lær af det. Uanset om du er udsat for en grov fordrejning af sandheden eller en helt retfærdig kritik, så er der masser af læring at hente i et kriseforløb. Brug det efterfølgende til udvikling af virksomheden eller til udvikling af dig selv. Hvad gjorde du/I forkert, og hvad gjorde du/I rigtigt?
Vær opmærksom på at ovenstående 10 gode råd om shitstorm blot er generelle råd. Ingen shitstorm er er ens, og enhver shitstorm bør håndteres med hensyntagen til en lang række faktorer.