• Skip til indhold

Shitstormdoktor

Jeg hjælper dig gennem shitstormen, måske helt udenom.

  • Video-podcast
  • Artikler
  • 10 gode råd
  • Kæmp
  • Klag
  • Vind konflikten
  • Om

Hævneren skal bremses ved ansættelsen

11. juni 2021

Det sker ikke så sjældent endda, at jeg bliver kontaktet af virksomheder, som er i den situation, at en tidligere medarbejder er i færd med rejse en shitstorm mod dem. Ofte, men naturligvis ikke altid, er disse virksomheder udsat for beskyldninger, som de fleste ville kalde løgnagtige. Men det kommer sjældent frem.

Det kan være utroligt svært at forsvare sig fx. i pressen mod en tidligere ansat, der siger:
“Jeg var der selv. Jeg så, hvad der foregik. Og derfor sagde jeg op.”

Og det er de færreste virksomheder, der ville turde besvare angreb fra tidligere ansatte med en udtalelse som denne:
“Den pågældende blev fyret efter få måneder, fordi vedkommende var elendig til sit job. Vedkommende bad dog om selv at sige op for at undgå en formel fyring, hvilket vi gik med til. Det var gået op for os, at vedkommende havde overdrevet sine faglige kompetencer voldsomt ved ansættelsessamtalen, og vores største fejl i denne sag er, at vi ikke havde indhentet referencer på vedkommende, inden vi ansatte ham/hende. Beskyldningerne mod os er usande, og det hele handler sandsynligvis om, at vedkommende vil have hævn for fyringen og det slag, fyringen har afstedkommet for hendes/hans selvopfattelse.”

Men hvad nu, hvis det er sådan, at ovenstående faktisk er den mest ærlige kommentar, man kan levere?

Jeg har haft mange sager, hvor ovenstående forekommer som den mest oplagte årsag. Hævn og sårede følelser er ganske enkelt et meget stort tema, når man søger efter motivet bag en (gryende) shitstorm.

Det siger sig selv, at en arbejdsplads som udgangspunkt ikke kan tillade sig at udtale sig om tidligere ansattes faglige mangler og fyringer, som ikke kan dokumenteres. Og i situationen (dialogen med pressen) kan det meget nemt blive opfattet som et usympatisk forsøg fra arbejdspladsen på at redde sit eget skind.

Det kan være en svær nød at knække, og det afhænger ofte af meget konkrete forhold, hvordan man bedst håndterer den slags. Men der er et par læresætninger, som enhver arbejdsgiver kan tage med fra dette:
* Når du ansætter, så indhent referencer.
* Når du fyrer, så gør hvad du kan, for at det sker i mindelighed.
– og også gerne selv om det nok kan være lidt sværere:
* Når du fyrer, så begrund og dokumentér det skriftligt.

Denne blog er tilmeldt Pressenævnet

Tidligere indlæg

  • Politisk heksejagt eller journalistik?
  • Så farlig er dårlig presse
  • Hvem er på stoffer?
  • Dokumentarens hemmeligheder
  • Farlig dramatisering af et sårbart område
  • Lær af DR-skandalen i ny videopodcast
  • Professor truet af medierådgiver
  • 34 spørgsmål om TV2’s ”Den Sorte Svane”
  • Medierne frygter en ny ombudsmand, men de ligger som de har redt
  • DR’s dyk ned i skandalesumpen
  • Whistleblowerordning åbner for droneangreb
  • Beskyldt for at krænke, hvad gør du? #5
  • Når den gode vilje bliver farlig
  • Hvad kan du lære af Mette Frederiksens sms’er
  • Flere shitstorme på vej mod privatskolerne
  • Beskyldt for at krænke, hvad gør du? #4
  • Beskyldt for at krænke, hvad gør du? #3
  • Beskyldt for at krænke, hvad gør du? #2
  • Beskyldt for at krænke, hvad gør du? #1
  • Designerundskyldninger du bør undgå, kapitel 3

Henrik Kragelund
(+45) 30525191
henrik@shitstormdoktor.dk
Vesterbrogade 208, 1800 Frederiksberg C

×