
Moral er et stort set et fast element i enhver shitstorm. Virksomheder kan stadig komme i krise, hvis de har sendt et dårligt produkt på markedet, ligesom en institution kan havne på avisforsiden, hvis de har fejlbehandlet en borger – men…
… I stigende grad ser man, at kriser opstår alene på baggrund af en moralsk debat. Fx. har flere virksomheder været hængt ud, fordi de tillod sig at søge om Corona-hjælpepakke, selv om de ikke betalte selskabsskat i Danmark. Ingen fejl, ingen lovbrud – kun moral. Institutioner bliver hængt ud, alene fordi de tjener mange penge. Ingen ulovligheder eller faglige kiks – kun moral.
Mere end nogensinde før dømmer vi hinanden på baggrund af moral. Men hvor slemt er det egentligt at udøve sexisme i forhold til fx. at snyde i skat. Og hvilke moralske briller tager vi på som forbrugere?
Det kan man faktisk finde svar på nu i den ny landsdækkende moral-undersøgelse “Moralkompas”, som er udviklet i samarbejde mellem analysebureauet Inzights og mig.
Vores mål med Moralkompas er først og fremmest at levere et værktøj, der kan inspirere virksomheder og borgere – om som kan fungere som samtalestarter i privat og på arbejdspladsen.