En stor dansk virksomhed har fået mange prygl for at opgive sin støtte til pridebevægelsen. Uanset hvilke konkrete årsager, den pågældende virksomhed har haft, så kan der være gode grunde til at trække sin støtte til en bevægelse. Og under alle omstændigheder så er denne sag et godt eksempel på, hvad der kan gå galt.
Når den gode sag bliver til flere
I den konkrete sag forlyder det, at virksomheden oplever trusler og frygter omsætningstab på grund af pride-støtten. Andre virksomheder kommer sandsynligvis til at gå samme vej. Ikke fordi de er mindre interesserede i at støtte gode formål, men fordi det, de støtter, er i forandring. Pride-bevægelsen handler fx. ikke længere kun om at omfavne nye identiteter, men også om at begrave gamle. Dét skaber nye fronter og konflikter. Er man som virksomhed indstillet på også at kæmpe med her?
Hvis vi kigger på den danske Pride-organisation, er der for nylig kommet et nyt markant punkt på dagsordenen om at ekskludere biologien som køns-parameter.
Nye husregler og værdier
I 2021 fik organisationens værdisæt og husregler bl.a. denne tilføjelse: “Copenhagen Pride anser køn samt opfattelse af seksualitet som en social konstruktion.” Der står videre, at organisationen “arbejder sammen med alle, der støtter organisationens formål, som beskrevet i dette dokument, og forsøger at være i dialog med de, der endnu ikke gør det.” Et samarbejde med Priden er altså at deltage i kampen for at ekskludere biologien som køns-parameter. Organisationens defintion af dialog kan muligvis også være svær for alle virksomheder at vedstå sig.
Kan I stadig være med?
Der er ingen problemer i den slags udviklinger, hvis man som virksomhed stadig kan være med. Men man skal være opmærksom på, at den slags nye dagsordener kan dukke op hos de organisationer, man støtter. Og når det sker, skal man tage stilling til, om man stadig kan være blandt fanebærerne.
Det er relativt nemt at komme af med en kändis-ambassadør, der har bevæget sig væk fra de værdier, ambassadørskabet skulle fremme. Lidt sværere er det at trække sig fra en hel organisation, som man synes er gået lidt for meget til den ene eller anden side.
Hvad og hvorfor støtter I?
Vær specifik i begrundelsen for støtte eller samarbejde. Værdier og principper er konstante; organisationer og fænomener derimod er foranderlige. Specificer helt konkret, hvad I støtter og hvorfor, og hvilke resultater, I ønsker at bidrage til. Samarbejd eventuelt om klart afgrænsede projekter i stedet for at favne hele butikken.
Med en præcis deklaration af samarbejdet er det nemmere for alle at forstå og forklare, hvorfor samarbejdet finder (eller fandt) sted. Det gør det også nemmere at beslutte og forklare, hvorfor det eventuelt må slutte.