Politiken og kommunen.dk kritiserer mig for at have kontaktet en kilde til deres fælles forsidehistorie. Kilden, som er professor, føler sig angiveligt udsat for en trussel, fordi jeg kontaktede ham forud for offentliggørelsen af historien. Jeg ringede til ham for at sikre mig, at han vitterlig havde sagt det, som journalisten havde citeret ham for […]
Artikler om shitstorm
34 spørgsmål om TV2’s ”Den Sorte Svane”
Det er netop, når en journalistisk historie bringer sindene allermest i kog, og anklagerne er allermest voldsomme, at der er grund til ikke at lade sig rive med. Jeg ved ikke, hvorvidt anklagerne i programmet er sande eller falske, men programmet efterlader flere spørgsmål, end godt er. Jeg skylder at fortælle, at jeg kortvarigt har […]
Medierne frygter en ny ombudsmand, men de ligger som de har redt
Danske medier er i oprør over et forslag om at indføre en statslig medieombudsmand, som skal kunne blande sig i mediernes artikler og indslag. “Bare ærgerligt Sonny Boy”, fristes man til at sige. For medierne har som branche betragtet ikke været sit ansvar voksent. I en pressemeddelelse fortæller interesseorganisationen Danske Medier, at en statslig medieombudsmand […]
DR’s dyk ned i skandalesumpen
Med udsendelsen “Forfulgt af politiet?” tager DR et spring ned i dokumentar-genrens mudderpøl. En mudderpøl, hvorfra man kan trække lige præcis den historie op, som man ønsker at fortælle. En historie, som skaber max forargelse og dermed max seertal, max lyttertal og max klik på hjemmesiden samt max profilering af journalisterne, redaktionen, programformatet og medievirksomheden. […]
Whistleblowerordning åbner for droneangreb
Hvis din virksomhed har over 50 ansatte, så er den 17. december 2023 sidste frist for at etablere den lovkrævede whistleblowerordning. Whistleblowerordningen åbner for anonym kritik, hvilket gør det nemt for andre at svine dig og din virksomhed til uden at stå til regnskab for beskyldningerne. Ligesom med et droneangreb er det kun den angrebne part, som risikerer skade.
Beskyldt for at krænke, hvad gør du? #5
Kapitel 5, Beskyldt for at krænke, hvad gør du?:
Journalisten kræver svar, og du blev ikke meget klogere af at ringe til et par “livliner”. Din hustru er lige så chokeret som dig og kan ikke bidrage med meget andet, end det du selv tænker: “Fuck, fuck, fuck! Hvad fanden sker der!”
Når den gode vilje bliver farlig
En stor dansk virksomhed har fået kritik for at opgive sin støtte til pridebevægelsen. Sagen er et godt eksempel på, hvad der kan gå galt.
Hvad kan du lære af Mette Frederiksens sms’er
Sagen om statsministerens slettede sms’er leverer flere eksempler på, hvordan man kan tale sig ud af en penibel situation. Kan du som leder i en virksomhed bruge tovholder-“tricket”? Svaret er “Ja”.
Flere shitstorme på vej mod privatskolerne
Kommunerne er pressede på økonomien, og der er besparelser og endda skolelukninger på vej. Hvis det går som det plejer, så vil en del af de lukkede folkeskoler genopstå som privatskoler.
Beskyldt for at krænke, hvad gør du? #4
Kapitel 4, Beskyldt for at krænke, hvad gør du?
Om 24 timer skal du levere et svar til en journalist i en sag, som potentielt er ekstremt skadelig for dig. Du er nødt til at anerkende, at du står overfor et forløb, der i et eller andet omfang vil have en ødelæggende effekt på din tilværelse.
Beskyldt for at krænke, hvad gør du? #3
Kapitel 3, Beskyldt for at krænke, hvad gør du?
Journalisten kræver et svar fra dig inden for de næste to timer, men du må erkende, at du inden for så kort tid næppe kan få udarbejdet et svar, som du føler dig tryg ved.
Beskyldt for at krænke, hvad gør du? #2
Kapitel 2, Beskyldt for at krænke, hvad gør du?
Ingen af de nævnte muligheder i kapitel 1 er rigtig gode for dig. Og du har mindst fem udfordringer at forholde dig til. Hvad er det bedste, du kan gøre, allerførst?
Beskyldt for at krænke, hvad gør du? #1
Kapitel 1, Beskyldt for at krænke, hvad gør du?:
Du bliver beskyldt for som mellemleder at have opført dig krænkende over for flere ansatte.
Designerundskyldninger du bør undgå, kapitel 3
Kapitel 3, Designerundskyldninger du bør undgå:
“Jeg har indset, at jeg ikke selv har været i stand til at tøjle mine mørke sider. Derfor har jeg nu valgt at søge hjælp.”
Designerundskyldninger du bør undgå, kapitel 2
Kapitel 2, Designerundskyldninger du bør undgå:
“Jeg ærgrer mig over, at der ikke var flere, som gjorde mig opmærksom på problemet den gang.”
Designerundskyldninger du bør undgå, kapitel 1
Kapitel 1, Designerundskyldninger du bør undgå:
Nogle svar ligner på overfladen en undskyldning, men er i virkeligheden afværgemanøvrer. Det kan være fristende at bruge, men lad være.
Hvad skriver man til en 2. klasse om shitstorm?
Forleden fik jeg en mail fra tre elever i en 2. klasse, der ville høre, om jeg ville svare på nogle spørgsmål. Børn har det med sige tingene, som de ser dem. Så jeg valgte at gøre det samme i mit svar.
Ulv eller får? En shitstorm har 2 sider
Vurdér sagen en ekstra gang, næste gang du forholder dig til offentlig kritik af en kollega eller konkurrent. Du kan muligvis komme i en situation, hvor du vil ønske, de gør det samme for dig.
4 vigtige trædesten
Altinget Civilsamfundet har oprettet et online videnscenter, hvor man kan hente gode råd angående mange forskellige forhold. Også håndtering af en shitstorm. I forhold til shitstormshåndteringen har de valgt at indhente nogle råd hos mig. Det er blevet til to artikler hos Altinget.
Hævneren skal bremses ved ansættelsen
Det kan være utroligt svært at forsvare sig fx. i pressen mod en tidligere ansat, der siger: “Jeg var der selv. Jeg så, hvad der foregik. Og derfor sagde jeg op.” Der er et par læresætninger, som enhver arbejdsgiver kan tage med.