Berlingske har citeret mig i en artikel om en virksomhed, der er udsat for en shitstorm, som forekommer uretfærdig.
Pressen har et stort ansvar i forbindelse med deres beskrivelser af shitstorme, fordi netop pressen har magten og kraften til at give en shitstorm næring eller til at bringe nye perspektiver ind i fortællingen.
Jeg ville derfor virkelig gerne have haft disse citater med i artiklen også, også fordi de ikke kun er henvendt til journalister, men også til alle os andre, som nemt kommer til at dømme lidt for hurtigt, når vi læser noget skidt om andre:
“Man bør ikke offentligt kritisere nogen for deres håndtering af en shitstorm, de ret beset ikke har kunnet undgå.”
Du bebrejder heller ikke din ven, at hun blev kørt ned af en bus, selv om hun måske nok kunne have kigget sig en ekstra gang over skulderen og haft cykelhjelm på.
“Som journalist skal man være opmærksom på, at en shitstorm ikke alene har potentiale til at nedbryde nogens autoritet og troværdighed. Den kan også opbygge nogen andres autoritet og styrke nogen andres troværdighed – eller selvværd for den sags skyld. Et centralt element i en shitstorm er typisk, at der tolkes og dømmes på den angrebne parts angiveligt dårlige motiver. Her må journalisten sørge for også at interessere sig for kritikerens egne motiver.”
Dermed ikke sagt at alle shitstorme er uretfærdige, men “angriberen” har ofte meget let spil hos medierne – og mange andre. Vi har lettere ved at tro dårligt end godt om andre, især dem vi ikke kender.
Så vurder sagen en ekstra gang, næste gang du forholder dig til offentlig kritik af en kollega eller konkurrent. Du kan muligvis komme i en situation, hvor du vil ønske, de gør det samme for dig.