Hvis din virksomhed har over 50 ansatte, så er den 17. december 2023 sidste frist for at få den lovkrævede whistleblowerordning. Whistleblowerordningen åbner en ny kommunikationskanal, hvor afsenderen af kritik kan være anonym.
Bagsiden af whistleblowerordningen
Whistleblowerordningen kan gøre jer opmærksom på reelle problematikker, men den har også en bagside. At udsætte andre for anonym kritik er helt ufarligt. Ligesom med et droneangreb er det kun den angrebne part, som risikerer skade. Derfor er en whistleblowerordning ideel, hvis man populært sagt ønsker at svine andre til uden at skulle stå til regnskab for beskyldningerne.
Hvem vil angribe jer?
Den slags “whistleblowerangreb” er der mange eksempler på i kommuner og institutioner landet over. Anonym kritik af forhold, som ikke kan dokumenteres, men som omvendt heller ikke kan modbevises. Den slags angreb rejser en mistanke, som kan være utrolig skadelig for de implicerede.
Hvis din virksomhed oplever et sådant whistleblowerangreb, vil det sandsynligvis komme fra en fyret medarbejder eller fra en sur kunde. Folk, der angriber dig på den måde, vil ofte også forsøge at få kritikken ud i offentligheden, fx. via sociale medier eller pressen.
Hurtig reaktion er essentielt
Tid er en vigtig faktor i håndteringen af konflikt og potentielle shitstorme. Sørg for, at indkomne beskeder til virksomhedens whistleblowerordning bliver læst og håndteret hurtigst muligt. Afsenderens tålmodigheds-taksameter tikker, fra det øjeblik han eller hun har indleveret sit whistleblow. Jo hurtigere, du handler, des mindre er risikoen for yderligere kritik og konflikt. Behovet for at handle hurtigt er endnu stærkere, hvis der er tale om et ondsindet whistleblowerangreb.
Tag stilling til kritikken
Her er fire spørgsmål, I bør stille jer selv, når I modtager et whistleblow:
- Hvor åbne skal vi være over de øvrige ansatte og offentligheden om den kritik, vi har modtaget?
- Er der en risiko for, at kritikken kan skade ledelsens omdømme over for de ansatte?
- Er der en risiko for, at kritikken kan skade virksomhedens omdømme over for kunder og samarbejdspartnere?
- Er der en risiko for, at kritikken kan rejse en offentlig shitstorm mod vores virksomhed?