Skal man true retssag for at undgå en shitstorm i pressen? Det kan være fristende, men det er en farlig vej at gå. Et mediehus lader sig typisk ikke skræmme af truslen om en retssag. Men hvad gør man så?
Artikler om shitstorm
Er det farligt at klage over en journalist
Jeg har haft flere samtaler med virksomhedsledere, der ikke tør klage over en uordentlig behandling eller uretfærdig kritik fra et medies side. De frygter, en klage vil gøre ondt værre.
Er du også ligeglad med løgn?
Når det handler om at håndtere en krise/shitstorm i offentligheden, er der ét råd, der altid går igen: “Lad være med at lyve!” Hvordan hænger det sammen med, at så få danskere tilsyneladende gider at reagere på løgn? Her rammer vi noget essentielt i forhold til at forstå, hvad der kan skabe en shitstorm
Et nyt moral-værktøj
Mere end nogensinde før dømmer vi hinanden på baggrund af moral. Men hvor slemt er det egentligt at udøve sexisme i forhold til fx. at snyde i skat. Og hvilke moralske briller tager vi på som forbrugere? Det kan man faktisk finde svar på nu i den ny landsdækkende moral-undersøgelse “Moralkompas”, som er udviklet i samarbejde mellem analysebureauet Inzights og mig.
Tre bud på krænker-tilbagetog
Hvordan skal man håndtere en shitstorm, hvis baggrunden er, at man er blevet afsløret som krænker? Forleden talte jeg med en meget sober journalist på Information, der ville høre, om jeg havde nogle kommentarer til håndteringen af tre meget opsigtsvækkende krænker-sager.
Undertrykker-kultur i medierne
Hvis nogle mediefolk har kunnet rende rundt og opføre sig som rene gorillaer overfor underordnede eller kolleger, som de konfronteres med hver dag – hvordan har de mon så opført sig over for kilderne, som de ofte kun møder en enkelt gang?
Medier uden kontrol
Det kan i høj grad diskuteres, om et medlemskab af Pressenævnet styrker ansvarligheden hos et medie. Og efter min mening er det helt uden for diskussion, hvorvidt Pressenævnet styrker mediernes kvalitet. Det gør det ikke.
Da SAS skilte vandene
SAS kørte hårdt på, da selskabet efter eget udsagn blev ramt af en shitstorm på baggrund af en reklamefilm, som ganske mange mente havde en politisk undertone. SAS kunne også have valgt at indtage en mere ydmyg holdning i forhold til kritikken.